Terug naar alle evenementen

Ysaye in perspectief | Ysaÿe en perspective | Ysaÿe in perspective

  • Koninklijk Conservatorium Brussel Regentschapsstraat 30 Brussel Belgium (kaart)

Concert onder de auspiciën van het Consortium van architecten | Concert under the patronage of the Consortium of Architects | Concert sous le patronage du Consortium des Architectes : A2RC – FWWW - Origin Architecture & Enginering

19:00 - Documentaire “L'Œuvre Interdite," van Clara Vorfel | Tentoonstellingshal


Philippe Graffin, viool | violon | violin

Karski Quartet (Kaja Nowak & Natalia Kotarba, viool | violon | violin

Diede Verpoest, altviool | alto - Julia Kotarba, cello | violoncelle),

Jean-Claude Vanden Eynden & Cansu Sanlidag & Katsura Mizumoto, piano

Sheva Tehoval, sopraan | soprano


  • Eugène Ysaye, « poème concertant « (1893/1910)
    Versie voor piano, viool en strijkkwartet | Version pour piano, violon et quatuor à cordes | Version for piano, violin and string quartet (premiere) (Xavier Falques)

  • Guilluame Lekeu, « trois poèmes » (1892) (onlangs geschonken aan de bibliotheek van het Conservatorium brussel | récemment offert à la bibliothèque du Conservatoire de Bruxelles | recently donated to the library of the Conservatorium Brussels)
    Sur une Tombe ,
    Ronde,
    Nocturne (versie voor stem, piano en strijkkwartet | version pour voix, piano et quatuor à cordes | version for voice, piano and string quartet

  • Albert Lavignac, (1846/1916) « Galop -Marche » à huit mains sur un piano

  • Ernest Chausson, Concert op 21 (1891)
    Voor piano, vioolsolo en strijkkwartet | Pour piano , violon solo, et quatuor à cordes | for piano, violin solo and string quartet


Is het toeval dat we dit concert organiseren op Valentijnsdag ? Er wordt immers de compositie gebracht van Eugène Ysaÿe dat zijn wortels kent in het Conservatorium Brussel en is opgedragen en geïnspireerd door één van Ysaÿe’s voormalige studenten uit de jaren 1890, Irma Sethe. Het is voor Ysaÿe één van zijn meest gekoesterde en belangrijkste composities en bleef vooral onbekend bij het publiek vanwege de passie die het inspireerde. Het concert bevat een versie voor strijkkwartet, piano en vioolsolo, die doet denken aan Ysäye's beroemde "Concert" op. 21 voor viool, strijkkwartet en piano. De compositie werd kort daarvoor geschreven voor Ysäye, en deze premièreversie belooft een unieke en onvergetelijke muzikale ervaring te worden.


Vorige
Vorige
20 januari

Szymon Nehring, piano

Volgende
Volgende
6 maart

David Linx & Friends